donderdag 24 september 2009

Sjonnie en Darwin

Een nieuw dj apparaat! En ik ben, hoewel ik alleen ‘plaatjes draai’ op mijn iPod, uitgenodigd voor de launch. In The Sand een heleboel mannetjes-die-weten-hoe-het-moet (hip geknipt haar, overhemd en jeans volgens de laatste mode), maar geen bekende artiesten – tenzij ik Ferri Somoqyi meetel. Een marketeer die zijn vak verstaat weet waarom de bekendste dj’s er niet zijn: ‘Een Tijs en een Armin (meneer de marketeer kent ze persoonlijk) komen natuurlijk niet. Die vinden Pioneers CDJ-2000 allang geweldig.’

Of Pioneer ook mij overtuigt moet nog blijken: voorlopig ligt het apparaat ‘geheimzinnig’ onder een wit laken. Er komt een mannetje naast staan, ik noem hem voor het gemak even Sjonnie.
‘Evolutie’, zegt Sjonnie.
En: ‘alleen de sterkste past zich aan.’
De mannetjes-die-weten-hoe-het-moet kijken hem glazig aan.
‘Darwin’, verduidelijkt Sjonnie nerveus.
Er valt een lange, pijnlijke stilte. Sjonnie had zich de moeite om dj apparatuur te linken aan de evolutietheorie kunnen besparen, de mannetjes snappen er duidelijk niets van. Ongeduldig zie ik ze denken: ‘wanneer mogen we Pioneers nieuwe speeltje zelf proberen?’

Maar Sjonnie somt eerst de specificaties van CDJ-2000 op.
‘Iemand nog bier’, sist mijn buurman, met een lijf waar er nog een heleboel inpassen.

‘Doe mij maar een halve liter’ grapt zijn vriend van twee meter.
Net als mijn buurman zich omdraait naar de bar begint Sjonnie over de prijs. Meteen staat mijn buurman stil: ‘dit wil ik wél weten.’


Voor 1799 euro, inclusief BTW, speelt het apparaat muziek af van een USB stick en sorteer 'ie nummers – zonder hulp – op alfabet. Mijn buurman weet genoeg. De videoboodschap waarin Armin, zoals de marketeer mij al verklapte, juicht ‘niets liever te willen dan Pioneers CDJ-2000’ boeit hem niet. Ook ik heb genoeg gezien: voorlopig voldoet mijn natuurlijk door mij geselecteerde, alfabetkennende iPod – gekocht inclusief USB kabel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten