vrijdag 9 april 2010

Gratis make-uples

Ze komen binnen als verlept schaap, muurbloempje of lelijk eendje. Ze stappen uit als mooiste meisje van de klas. De trein is, zeker ’s ochtends, voor vrouwen een geliefde plek om zich op te maken. Terwijl mannen de Metro lezen, toveren zij hun make-upspulletjes tevoorschijn uit een bescheiden toilettasje of een beautycase ter grootte van een koffer.

Mijn gehannes met oogpotloodjes en eyeliner is voorbij. Deze vrouwen demonstreren gratis en voor niets alles wat ik moet weten om mooi voor de dag te komen. Roze wangetjes zonder rennen? Dan smeer ik, gewoon met mijn vingers of met een opgehipte verfkwast, voortaan wat blush op mijn jukbeenderen. De kleur oogschaduw waarmee mijn ogen meer spreken zonder dat ik er opgemaakt uitzie? Oranje. De kleur die ik uit mezelf nooit, maar dan ook nooit met make-up zou associëren blijkt wonderen te doen op mijn lichte huid. En om perfecte lippenstiftglimlachjes te lachen smeer ik van nu af aan eerst labello op, dan lippenstift en daaroverheen gloss.

Waarom, vraag ik mij ineens af, staat er op het station naast de bak met de Metro eigenlijk geen bak met make-upspulletjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten