vrijdag 21 mei 2010

Vind ik leuk?

Je mening geven is nog nooit zo makkelijk geweest. Log in op Facebook en onder alles wat je daar tegenkomt staat ‘Vind ik leuk’. Klik op dit linkje en jouw voornaam achternaam gevolgd door ‘vindt dit leuk’ verschijnt. Zelfs luiaards laten van zich horen, dus dat heeft Facebook goed voor mekaar.

Ik ben wel eens bang dat deze trend doorslaat. Dat mensen ook over nieuwe politieke partijprogramma’s alleen nog maar ‘vind ik leuk’ kunnen zeggen. Of ‘negeer’, de negatieve tegenhanger van het ‘vind ik leuk’ knopje.

De makers van Southpark lijken mijn angst te delen. In You have 0 friends opereert Cartman als Facebookprofessional – hij heeft zelfs een eigen televisieshow waarin hij kijkers tipt hoe ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk vrienden kunnen krijgen (hilarisch!). Stan vindt Facebook maar stom, tot ongenoegen van de anderen, en dus maken zij een account voor hem aan. Grappig beelden de makers uit hoe de impact van Facebook Stan frustreert:

Vriendinnetje: ‘Am I a joke to you?’
Stan: ‘What?’
Vriendinnetje: ‘I just wanna know: is that all I am, a big joke?’
Stan: ‘Ehm, no..?’
Vriendinnetje: ‘You do have a Facebookpage Stan!’
Stan: ‘Oh, no, goddamnit, it just got that because Kyle…’
Vriendinnetje: ‘Yeah, but I saw your page, Stan. Relationship status: single?!’
Stan: ‘Relationship status, I didn’t even pay attention to that!’
Vriendinnetje: ‘You like being single, Stan? So that you can use Facebook to find other girls? According to our Facebookpage, we aren’t friends.’
Stan: ‘Allright, I’ll add you as a friend, I’m sorry.’
Vriendinnetje: ‘And you better change your relationship status into in a relationship.’
Stan: ‘How?’
Vriendinnetje: ‘BY EDITING YOUR PROFILE UNDER BASIC INFORMATION!
Stan: ‘Ok, I’m sorry!’

Krijgen de makers van Southpark gelijk? Wordt wat we van iets of iemand vinden binnenkort bepaald door een muisklik? Of blijft het oppervlakkige ‘leuk’ en ‘negeer’ bijzaak?

Laat het weten! Dat vind ik leuk ;)

2 opmerkingen: