dinsdag 3 mei 2011

Plastictasje


Eén van de eerste reclamefilmpjes die ik bewust meemaakte, komt uit de reeks ‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Voor wie toen nog te jong was/niet uit Nederland komt: dit zijn reclamefilmpjes van de overheid om kijkers milieuvriendelijker te maken. Ik heb er geen idee van hoe effectief dit soort filmpjes zijn. Jij? Zelf ben ik volgens mij vooral lief voor de natuur omdat m’n ouders me zo hebben getraind, maargoed, er zijn vast ook mensen opgevoed door de televisie.

In de V&D werkt een vrouw die, gezien haar middelbare leeftijd, de ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ filmpjes waarschijnlijk veel bewuster heeft meegemaakt dan ik. Bij haar hebben de filmpjes alleen hun doel niet bereikt. Eerder het tegenovergestelde...

Ik reken een nieuwe schoudertas af. De vrouw stopt ‘m zonder vragen in een plastictasje. Dat alleen ergert me al. Vragen of een klant een tasje wil, bespaart per dag waarschijnlijk een heleboel plastic, terwijl het aantal mensen dat protesteert als een verkoopster iets meteen in een tasje duwt uiterst zeldzaam is.

Ik behoor dat die zelfverkozen zeldzaamheid en zeg dus dat ik het tasje niet nodig heb. Een opmerking die me duurder komt te staan dan je voor mogelijk houdt: de vrouw kwakt het tasje in de vuilnisbak. Zo van, als jij het tasje niet wil, dan zal niemand het krijgen. Of onder het motto: elke klant heeft recht op een vers tasje, eenmaal opengevouwen mag het niet worden herbruikt.

Waarom ze het tasje niet bewaart voor de volgende klant maar weggooit, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik het een ONGELOFELIJK stomme actie vind. Daarom heb ik, speciaal voor deze verkoopster van de V&D (verder niks tegen de V&D, ik heb er jaren met plezier gewerkt), een toepasselijk ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ filmpje opgescharreld:

Verkoopster: “Wilt u een tasje meneer?”
Klant: “Een tasje? Nee! NEE!! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!”

Moet ik de volgende keer ook maar zo zeggen.

8 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens! Goed verhaal! Ik steun je in deze eenzame strijd tegen de wegwerptasjes. Ik doe er momenteel zelfs literatuuronderzoek naar! Dat ze het zo maar erin stoppen zonder te vragen!!! Onbegrijpelijk ja. En irritant. Ik denk dat het weggooien van die tas echt met de wegwerpmentaliteit te maken heeft. Het is 'gebruikt' dus we gooien het weg. Ter ondersteuning van je derde alinea: http://www.veldkamp.net/Positief-draagvlak-ecotassen.aspx. Enne... mijn boodschappentas: http://www.goedhip.nl/featured-products/ihateplasticbags-jute.html ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marie-Paule,
    Bij ons in de DDR (Duitse Demokratische Republiek, hier slechts bekend als ‘Oost-Duitsland’) hadden de handelszaken helemaal geen plasticzakjes zoals hier. We hadden allemaal eigen plooibare tassen die een lang leven hadden. In ons buurland Polen kocht ik een stevige gevlochten houten inkoopmand, heb ik nog mee naar hier gebracht, had een lang leven. Zo zou je het graag hebben? We waren niet zo verwend, maar daarom niet ongelukkiger als hier.
    Plastiek is, zoals je allicht weet, een petroleumderivaat en wordt daarom steeds duurder. Vandaar de nieuwe mode om toenemend de klant te vragen of zij/hij het zakje wel wil. De herbruikbare draagtassen uit plastiek in grootwarenhuizen zoals Aldi of Delhaize zijn betaalbaar. Economisch gedwongen past zich de 'markt' van de wegwerp- en verspillingsmaatschappij aan...
    Tip: De kleine zakjes die de handel meegeeft komen te pas om mijn huishoudafval in te stoppen en vandaar in de grote witte afvalzak.
    Ook ik wil best een beetje milieubewust zijn, maar de eerste vervuiler of verspiller is toch de kassierster of verkoopster niet die spontaan “een zak opgeeft” (Lach)… Ik heb het meer tegen zwerfvuil en sluikstorten.
    In het videootje vond ik enkel de kassierster super, vind je het erg?
    En mijn vorig commentaartje, vond je het plezant (leuk)?
    @ Hanna: Je blog mag er zijn, hoor! Ik ben heel blij dat ik hier niet moederziel alleen schrijf, er zouden nog meer mensen naar knappe Marie-Paule moeten schrijven. Dat wens ik haar van harte!
    Met Antwerpse lentegroeten,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wederom bedankt dames! Ik ga zo boodschappen doen met mijn shopper van de Carrefour, na een half jaar nog altijd niet kapot te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Nadja: Ik ben voor een artikel voor De Nieuwe Antwerpenaar op zoek naar een dame die ik mag interviewen over vintage kleding, kleding van vroeger. Ik zoek een vrouw die in Antwerpen woont en mij een foto van haarzelf van vroeger kan tonen en me wat kan vertellen over de kleding die ze toen droeg. Jij woont geloof ik niet in Antwerpen? Maar misschien ken je iemand die ik kan contacteren? Vast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Marie-Paule,
    Dankjewel, zeer geëerd! Ik woon weliswaar in Antwerpen, maar ben meer in Lembeek dan in ‘t Stad. Dat is niets voor mij, toch vind ik het heel tof. De ,’Nieuwe Antwerpenaar’ lees ik heel graag, verheug me zomede op voorhand daarin een bijdrage van jou aan te treffen.
    Stel je vraag aan vriendin Kathleen Steegmans http://kathlenaforever.blogspot.com of aan vriendin Ulrike Maes
    http://ulrikemaes.blogspot.com Zij kunnen je beslist aan de passende Dame helpen. Alvast succes toegewenst en laat me iets weten.
    Liefs,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bedankt ik ga ze zeker contacteren. Eigenlijk moet het artikel vrijdag al af zijn (ik had al mensen gevonden maar die hebben op het laatste moment afgehaakt). Ik ben op zoek naar een jong meisje dat vintage draagt en een oudere vrouw met een foto van vroeger. Het is de bedoeling te bekijken in hoeverre de kleding overeenkomt en wat de dames van elkaars kleding vinden. Ik hoop dat ik het rond ga krijgen voor vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Marie-Paule,
    Waag ook je kans bij Sofie! Zij heeft met zekerheid nog een “bomma” en Antwerpser kan het niet. Hopelijk lukt het, want tot vrijdag dat is een zeer kort termijn.
    http://myvirginstateofmind.blogspot.com
    Veel succes toegewenst,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 100% mee eens! Een beter milieu begint bij jezelf. Vraag daarom aan de winkelier of je eventueel een milieuvriendelijk draagtas kan krijgen.

    Je leest er alles over op onze site: http://www.draagtassen-kerklau.nl

    BeantwoordenVerwijderen