donderdag 26 november 2009

Fish Tank fucking beautiful

Na een week fulltime tv kijken verlang ik naar een groter scherm. Geen probleem met twee bioscopen in de buurt, dus in plaats van voor de buis nestel ik me in de bovenzaal van Rialto. Even ben ik een meisje van 15, aan alle kanten opgesloten in een vissenkom vol tienerdromen.

Schelden. Dat is wat je doet als je een niet bijster mooi (mager, slecht gebit en hier en daar een pukkel) pubermeisje bent in een Britse buitenwijk.
‘What’s wrong with you?’
‘You’re what’s wrong with me!’

Ruziedialoogjes als deze domineren Fish Tank. Regisseur Andrea Arnold draait het zo dat ik me meteen verbonden voel met Mia (Katie Jarvis). Wat een leven… een moeder die je ‘slet’ noemt (terwijl je nog maagd bent) en je vertelt op het punt van een abortus te hebben gestaan (net als jij je excuses aan wilt te bieden).

Geen wonder dat Mia een paard probeert te stelen. En daarna de liefde van haar moeders nieuwe lover. Maar het paard sterft en de lover, de wannabe hero van de film, blijkt de grootste schurk van allemaal.

Wat te doen? Fish Tank is een film waarin pubermeisjes zwarte tranen huilen, maar blijven hopen dat alles op een dag beter wordt. Mij heeft Arnold absoluut uit die illusie geholpen. Wat heb je aan dromen als je in een fish tank genaamd Essex woont?

Fish Tank - must see voor iedereen die puber is of was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten