maandag 7 juni 2010

Viral effects

Als je allergisch bent voor jargon kan ik het je afraden om een beurs voor marketeers te bezoeken. Ik bezocht MARCOM10 (wat staat voor marketing en communicatie anno 2010), een beurs met het onbegrijpelijke thema Shift>ctrl>move*. Mijn missie (om maar meteen wat marketingjargon te implementeren): uitvinden wat ik na mijn afstuderen, over 15 dagen, wil worden...............

Tussen 1001 standjes, de een nog schreeuweriger dan de ander, vond ik eindelijk de VIP lounge. The place 2B, want daar kon ik met mijn VIP kaart (onder het motto: als je naar een beurs gaat, moet je het goed doen) speciale VIP lezingen bijwonen en – niet onbelangrijk – gratis drankjes scoren.

De eerste VIP lezing ging over Hyves optimalisatie – echt iets voor een Facebookfan als ik. Een mannetje, halflang haar, iets teveel gel en een bril met een dik zwart montuur (helemaal retro) vertelt enthousiast over iets dat klinkt als virale infectie. Gelukkig hebben ze tegenwoordig allemaal een scherm achter hun kont hangen waarop je mee kunt lezen met wat ze zeggen en toen zag ik wat het mannetje eigenlijk bedoelde: viral effects. Wat zoveel betekent als: mensen zien een game/gadget/winactie, geven dit door aan hun vrienden, die het weer doorgeven aan hun vrienden, waardoor een reclamecampagne zonder dat de marketeer er veel moeite voor doet een waaanzinnig succes kan worden – mits je de target haalt natuurlijk.

Viral effects vind je niet op Facebook vertelt het mannetje, want daar moet de gebruiker teveen pop-ups wegklikken. Da’s mooi, want ik ben dol op Facebook maar vind viral effects, ook nu ik weet wat marketeers ermee bedoelen, maar vies klinken.

Shift>ctrl>MOVEN werd mijn motto op MARCOM10. Ik kwam er met een missie, maar vertrok er met jeuk en weet ook nog steeds niet wat ik wil worden. Iemand een idee?

* Later las ik dat daar ‘samen in beweging komen’ mee wordt bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten