maandag 21 februari 2011

'De blok'

Pen en papier, meer heb ik niet nodig om een college bij te wonen. Er zijn studenten die met minder toe (denken te) kunnen. Die vragen, bij voorkeur als de les net begint, iets te hard om een pen en/of blaadje. Bloedirritant. In Antwerpen ben ik erachter gekomen dat het andere uiterste al even vervelend is: om onduidelijke redenen vullen (de meeste van) mijn medestudenten de collegebanken met etuis, formaat toilettas, barstensvol gekleurde pennen, potloden, markers, gum, Tipp-Ex en zelfs een geodriehoek.

Mijn god, dacht ik de eerste les, ben ik in de verkeerde les beland? Maar nee, de gekleurde pennen blijken bedoeld om Belangrijke Zaken te markeren en de geodriehoek om die BZ’s te onderstrepen. Misschien onder het motto: hoe meer hoe beter? Als de les voorbij is trekken ze
een gigantische multomap uit hun backpack. In de map worden notities per vak gerangschikt met tabbladen in, je raadt het al, verschillende kleurtjes. De vraag of de kleur van de tabbladen wel matcht met de markeringen heb ik voor me gehouden.

Alsof als die kleurtjes op de vroege ochtend al niet gekmakend genoeg zijn toveren mijn medestudenten halverwege het semester bovendien grote schema’s uit hun tas, met opnieuw een kakafonie aan kleurtjes en geodriehoekrechte lijnen. ‘Wat is dat,’ sis ik op een gegeven moment en het antwoord luidt: ‘de blok.’

‘De blok’, ik had de term al eerder gehoord, maar genegeerd. Zou wel een variant zijn op de Hollandse term ‘blokken’. En dat klopt ook, met als verschil dat mijn medestudenten zich daar al anderhalve maand voor aanvang al over opwinden. Ergens terecht, want in vergelijking met de tentamenweek van de UvA valt de examenMAAND aan de UA vies tegen. Was ik gebuisd (= gezakt) dan had ik nu zeker de Gebroeders Winter geplunderd, ter voorbereiding op de tweede zit (= herkansingsperiode). Maar nee, ik heb alle acht vakken van het eerste semester gehaald met pen, papier en gezond verstand.

5 opmerkingen:

  1. Dag Marie-Paule,
    Proficiat voor je studieresultaat. Mij bevalt het gedoe van je Vlaamse medestudentinnen, hoor. Ik ben vooral onder de indruk van je vergelijkingen tussen het Vlaams (“Belgisch Nederlands”) en het Noord Nederlands. Een Amsterdamse vriendin maakte mij het compliment dat ik heel goed Nederlands spreek, weliswaar “Belgisch Nederlands”. Wat verwachtte ze dan anders? Ik leef reeds volle vijfentwintig jaar in Vlaanderen, wat me opperbest bevalt. Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief gewonnen. In Oostenrijk spreekt men ook een “ander” Duits dan in Duitsland, dertig jaar geleden was er een niet onaanzienlijk verschil in taalgebruik tussen de BRD (West-Duitsland) en de DDR…
    Marie-Paule, ik vind het spijtig dat je nooit iets antwoord op wat ik je schrijf, een spoor in mijn blog heb je ook nog niet gelaten…Hoe moet ik dat verstaan? Mag ik vooralsnog hopen op een reactie van jou?
    Hartelijk,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marie-Paule,
    Misschien heb je een boodschap aan mijn post “Marc Fransen: Antwerpen is mijn al”… Haal alvast ook zelf een exemplaar van ‘Nieuwslijn’ in een verkooppunt van DeLijn.
    Beste groeten,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Nadja,

    Bedankt steeds voor de lieve reacties, ik zie ze niet altijd meteen (ik krijg gek genoeg geen melding als er een reactie wordt geplaatst). En hoewel ik heel graag blog, ben ik geen geweldig volger. Ik lees eigenlijk vooral (studie)boeken, dus dat je nog geen reactie van mij hebt gehad is niks persoonlijks, ik lees gewoon vooral van papier. Maar ik heb me wel gemeld als volger!

    Hartelijke groet,
    Marie-Paule

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Marie-Paule,
    Bedankt voor deze lieve uitleg. Met Blogspot zijn er soms verrassingen, lukt het niet altijd meteen. Meld je alsjeblief nog eens als “volger” want bij mij is de boodschap niet aangekomen. Ik zal het zeer waarderen. Voor de rest: Ik kijk en lees ook heel veel op papier en heb alle begrip voor vlijtige studenten. Hartelijk,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke leuk en bedankt, lieve Marie-Paule!
    Ik verheug me zeer,
    Nadja
    <3

    BeantwoordenVerwijderen